PERANAN
DAN SUMBANGAN IBNU KHALDUN
DALAM BIDANG SEJARAH
DALAM BIDANG SEJARAH
Nama sebenar Ibnu Khaldun
ialah Abdul ar-Rahman bin Muhammad bin Khaldun al-Hadrami. Beliau dilahirkan di
Tunisia pada tahun 1331M. Beliau seorang yang pakar dalam ilmu agama seperti
fikah, tafsir dan hadis. Dari aspek ilmu aqli, beliau pakar dalam bidang
falsafah, matematik dan sejarah. Beliau pernah memegang jawatan tinggi seperti
Ahli Persuratan di Istana Faz dan menjadi Hajib di Bougie. Beliau juga pernah
dilantik sebagai Hakim Mahkamah-mahkamah Raja di Mesir. Ketokohan beliau
disanjung oleh tokoh-tokoh dan sarjana Barat. Toynbee dan R.Nicholson
menganggap beliau sebagai ahli fikir dan tokoh yang tiada tolok bandingnya.
G.Sarton menyatakan bahawa Ibnu Khaldun merupakan ahli sejarah dan falsafah agung
sepanjang zaman. Karya-karya yang dihasilkan oleh beliau adalah himpunan
daripada pembelajaran dan pengalaman yang diperolehnya.
Sumbangan utama beliau ialah
Kitab Al-Ibar yang merupakan ensiklopedia sintesis tentang metodologi sains
kebudayaan. Kitab ini banyak membantu ahli-ahli sejarah menghasilkan karya atau
kajian yang benar dan berbentuk ilmiah. Kitab tersebut dibahagikan kepada tiga
bab dan diasingkan dalam tujuh jilid yang terdiri daripada bahagian asasi dan
falsafah sejarah dan sains sosial.
Bahagian pengenalan kepada
kitab ini dinamakan nama Muqaddimah Ibn Khaldun setebal 700 muka surat yang
membahaskan isu-isu tentang sejarah dan pensejarahan. Dalam pendahuluan, beliau
membincangkan aspek sejarah, tema-tema dan juga kesalahan dalam meriwayatkan
peristiwa sejarah. Kitab ini dianggap sebagai suatu sumbangan agung dalam
bidang pensejarahan kerana cuba memahami pola perubahan kepada organisasi
politik dan sosial manusia. Kitab ini turut menjelaskan peristiwa sejarah harus
dikaji dan difahami.
Ibn Khaldun juga memberikan
sumbangan dalam pengkajian sejarah. Beliau mengutarakan beberapa konsep dan
prinsip pengkajian sejarah. Beliau menekankan konsep sejarah yang merangkumi
keseluruhan kegiatan manusia. Hal ini jelas menunjukkan bahawa beliau telah meluaskan
ruang lingkup kajian sejarah iaitu aspek geografi dan sosiologi. Antara prinsip
utama yang beliau kemukakan ialah prinsip hubungan antara sebab dan akibat.
Maka pada dasarnya, sejarah manusia ditentukan oleh manusia sendiri kecuali
jika melanggar hukum Tuhan.
Ibn Khaldun merupakan
sejarawan pertama yang mengkaji sejarah dari aspek sosiologi. Beliau menggunakan
pendekatan ini untuk mengumpulkan maklumat berhubung dengan kehidupan sosial
umat Islam. Menurut beliau, sejarah menentukan peristiwa-peristiwa luaran
manakala ilmu sosiologi menerangkan aspek dalaman iaitu sifat-sifat semula
jadi. Kaedah penyelidikan beliau mirip dengan kaedah sosiologi menghasilkan
sejarah khas yang mengandungi dua kualiti iaitu zahir dan batin. Dalam aspek
batinnya, beliau dapat memberikan penjelasan dan pengetahuan yang mendalam
tentang sesuatu peristiwa dan sebabnya.
Ibn Khaldun juga memberikan
sumbangan dalam bidang teori dan pendekatan sejarah. Beliau telah
memperkenalkan pendekatan multidisciplinary dalam pengkajian sejarah. Beliau menggunakan
disiplin lain seperti geografi dan sosiologi dalam kajian beliau. Penggabungan ilmu
atau disiplin ini membantu dalam memberikan satu penilaian yang kritis terhadap
peristiwa sejarah.
Ibn Khaldun merupakan
seorang tokoh sejarah yang dapat menjelaskan sebab ahli-ahli sejarah sering
bersikap berat sebelah dan tidak ada tafsiran yang jujur. Antara alasan beliau
ialah wujud semangat kepartian yang menghalang pertimbangan yang waras. Selain itu,
kegagalan dalam memahami sumber kerana tidak mengesahkan sumber tersebut. Seterusnya
ialah kegagalan untuk menempatkan sesuatu kejadian dalam hubungan yang sebenar.
Kesimpulannya, ketokohan Ibn
Khaldun dalam bidang pensejarahan tidak dapat dinafikan. Hasil karyanya
memberikan sumbangan besar kepada peradaban manusia. Beliau meletakkan asas
bagi perkembangan sejarah bercorak saintifik.
No comments:
Post a Comment