PEMBENTUKAN & PENYATUAN UMMAH OLEH
NABI MUHAMMAD SAW
DI KOTA MADINAH
PENDAHULUAN
Ummah
bererti masyarakat atau umat manusia. Perkataan ummah disebut dalam al-Quran
sebanyak 40 kali. Umat-umat yang disebut dalam al-Quran termasuklah umat Nabi
Ibrahim a.s.,umat Nabi Isa a.s., dan umat Nabi Muhammad SAW. Dalam konteks
ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW di Madinah, ia tidak sahaja terhad kepada
umat Islam sahaja, tetapi juga termasuk umat bukan Islam seperti kaum Yahudi
yang berada di Madinah ketika itu. Dengan kata lain, ummah Nabi Muhammad SAW
ialah masyarakat yang mematuhi undang-undang negara Islam sama ada mereka
seagama atau pun tidak. Namun berikutan dengan penyingkiran kaum Yahudi dari
Madinah, maka konsep ummah terbatas kepada umat Islam yang tinggal di kota
Madinah. Hal ini disebabkan mereka tidak mematuhi Piagam Madinah dan sekali gus
terkeluar daripada lingkungan ummah Nabi Muhammad SAW. Sebelum ketibaan baginda
ke Madinah, agama Islam telah tersebar di Madinah menerusi usaha mereka yang
menyertai Perjanjian Aqabah I dan II serta 12 orang naqib yang dilantik oleh
baginda. Oleh itu, penyebaran Islam di Madinah lebih mudah berbanding di
Makkah. Namun begitu, usaha ke arah mendaulatkan agama Islam di Madinah
bukanlah satu perkara yang mudah.
MENJADIKAN AL-QURAN DAN HADIS SEBAGAI ASAS PENYATUAN DAN
PERPADUAN MASYARAKAT MADINAH.
Kejayaan
pembentukan dan penyatuan masyarakat Madinah adalah kerana baginda menjadikan
al-Quran dan hadis sebagai pegangan dan panduan mentadbir negara. Prinsip
keadilan digunapakai oleh baginda yang merupakan dasar segala bentuk tindakan
mentadbir Negara. Hal ini dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu tanpa
mengira bangsa dan agama. Secara tidak langsung, hal ini memudahkan pembentukan
masyarakat Madinah.
MENYATUKAN DAN MEMPERSAUDARAKAN KAUM AUS DAN KHAZRAJ.
Aus
dan Khazraj merupakan penduduk asal Madinah. Sebelum kedatangan baginda,
kedua-dua kaum ini sudah lama bermusuhan hingga berlaku peperangan Bu’ath yang
merupakan peperangan yang berlarutan di antara kedua-dua kaum tersebut. Hal ini
berpunca dari masalah kepimpinan kerana kedua-duanya ingin menerajui
pentadbiran kota Madinah. Baginda sedar jika masalah ini tidak diselesaikan, keadaan
ini tidak akan aman. Oleh itu, baginda menyatukan kedua-dua kaum tersebut
menjadi orang Ansar. Persaudaraan Islam menggantikan semangat ‘assabiyyah’.
Baginda menanamkan sifat-sifat mahmudah kepada mereka sehingga mereka sanggup
melupakan permusuhan yang berlaku antara mereka. Hal ini menjadi titik tolak
pembentukan masyarakat Madinah yang bersatu padu dan bekerjasama.
MEMPERSAUDARAKAN & MENYATUKAN ORANG ANSAR DAN MUHAJIRIN.
Setelah
baginda berjaya menyatukan Aus dan Khazraj, baginda berusaha mempersaudarakan
orang Muhajirin yang berpindah dari Makkah ke Madinah dengan orang Ansar.
Tujuan baginda adalah untuk membantu orang Muhajirin dari sudut ekonomi dan
juga kepentingan umum termasuklah sosial dan politik Islam di Madinah.
Sekiranya masalah ekonomi tidak diselesaikan terlebih dahulu adalah sukar bagi
baginda membangunkan sebuah Negara yang benar-benar kukuh. Sebagai contohnya,
baginda telah mempersaudarakan Hamzah bin Abdul Muttalib dengan ‘Ithban bin
Malik, Abdul Rahman bin Auf dengan Said bin Rabi’ dan lain-lain. Dengan adanya
ikatan ini, golongan Ansar tanpa ragu-ragu sanggup memberikan harta benda
mereka untuk dijadikan modal sehingga akhirnya ekonomi orang Muhajirin berjaya
dipulihkan. Secara tidak langsung, persaudaraan ini melahirkan masyarakat
Madinah yang bersatu padu dan mantap.
PENGGUBALAN PIAGAM MADINAH
Sebaik
baginda sampai di Madinah, sebuah perlembagaan untuk Negara Islam Madinah
diwujudkan oleh baginda demi menjamin perpaduan di kalangan penduduk Madinah
sebagai sebuah ummah. Secara tidak langsung, ini dapat memperkukuh kedudukan
pelbagai kaum kerana undang-undang menjadi asas dan teras pemerintahan dan
pembentukan masyarakat Madinah yang bersatu. Ia diwujudkan hasil dari
persetujuan bersama antara orang Islam dan juga orang bukan Islam. Golongan
Yahudi dan Nasrani menerima status mereka sebagai dhimmi dan patuh kepada Piagam
Madinah. Pada dasarnya, kesemua penduduk Madinah menerima perlembagaan ini
secara terbuka. Walau bagaimanapun, berdasarkan perundangan yang adil, baginda
telah menyingkirkan kaum Yahudi iaitu Bani Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani
Quraizah dari kota Madinah kerana melanggar Piagam Madinah. Tindakan tersebut
menyebabkan kedudukan Islam di Madinah semakin kukuh.
MENGAWAL DAN MEMBENDUNG KEGIATAN KAUM MUNAFIK
Di
Madinah, musuh-musuh Islam terdiri daripada kaum munafik dan Yahudi yang
menjadi penghalang kepada penubuhan Negara Islam. Mereka diibaratkan seperti
musuh dalam selimut yang menjadi penghalang kepada penubuhan Negara Islam. Kaum
Munafik berpura-pura memeluk Islam dan berniat jahat untuk memecahbelahkan dan
menghancurkan masyarakat Islam. Oleh itu, baginda menasihati para sahabat agar
berwaspada terhadap niat jahat kaum munafik. Langkah baginda mengawal dan
membendung kegiatan ini berjaya hingga tidak wujud permusuhan secara terbuka.
Hal ini demikian kerana kematian ketua kaum munafik, Abdullah bin Ubay melenyapkan
cita-cita kaum munafik. Para pengkaji kaum munafik berpendapat, satu daripada
faktor kegagalan mereka kerana tidak mempunyai ideology yang jelas.
KESIMPULAN
Nabi
Muhammad SAW terpaksa menyelesaikan pelbagai masalah setelah baginda berhijrah
ke Madinah, sama ada masalah yang dihadapi oleh umat Islam sendiri mahu pun
masalah yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Islam. Baginda telah membuktikan
ketokohannya sebagai seorang negarawan ulung yang belum pernah disaksikan dalam
sejarah Tanah Arab. Bangsa-bangsa Arab telah berjaya disatukan dan sebuah
Negara Islam yang tidak berlandaskan perkauman telah berjaya ditegakkan.
No comments:
Post a Comment