KEPENTINGAN ZAKAT PADA ZAMAN
KERAJAAN BANI ASSABIYAH
Zakat dari segi bahasa Arab membawa
maksud penambahan, penyucian jiwa dan penyuburan pahala. Zakat merupakan salah
satu daripada Rukun Islam dan diwajibkan ke atas setiap orang yang cukup
syaratnya. Perkataan zakat kerap disebut dalam al-Quran. Sejarah pelaksanaan
zakat bermula sebelum kerasulan Nabi Muhammad SAW. Pada tahun kedua Hijrah,
zakat mula difardukan ke atas setiap umat Islam. Keengganan membayar zakat
membawa kepada hukuman bunuh atau dipaksa membayar oleh pemerintah.
Pelaksanaan
zakat pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyah merupakan kesinambungan dari zaman
Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin. Zakat pada zaman Bani Abbasiyah dibahagikan
kepada dua iaitu zakat fitrah dan zakat harta. Zakat fitrah wajib ditunaikan
sebelum solat Hari Raya Aidilfitri. Zakat harta pula dikenakan ke atas binatang
ternakan, emas dan perak, barang perdagangan dan wajib kepada yang mampu
setelah harta yang dimiliki cukup nisab dan haulnya.
Zakat
mempunyai pelbagai fungsi dan peranan, antaranya ialah zakat dapat mengeratkan
hubungan atau tali persaudaraan antara umat Islam terutama antara golongan kaya
dengan golongan miskin. Zakat yang dikeluarkan oleh golongan kaya membolehkan
golongan miskin menjalankan kehidupan mereka dengan lebih baik dan sempurna.
Keadaan ini dapat mengukuhkan perpaduan umat Islam dan sekali gus membentuk
sebuah masyarakat yang adil dan penyayang.
Zakat
juga dapat menyucikan jiwa dan rohani manusia. Pembayaran zakat boleh
menghilangkan sifat tercela seperti kedekut, sombong, tamak, mementingkan harta
dan sebagainya. Hal ini terkandung dalam surah al-Taubah, ayat 103 yang
menjelaskan zakat akan membersihkan hati dan menghapuskan sifat buruk serta
akan melahirkan sebuah masyarakat yang aman, bahagia dan saling bekerjasama.
Peranan
zakat yang seterusnya ialah sebagai ujian kepada keimanan dan ketakwaan
golongan kaya. Pembayaran zakat dapat melahirkan perasaan bersyukur seterusnya
mengawal hawa nafsu dan kemahuan yang tidak terbatas. Sikap bersyukur ini boleh
melahirkan individu yang pemurah dan saling menolong. Hal ini akan mewujudkan
keadaan masyarakat Islam yang hidup secara aman dan tenteram.
Pemberian
zakat akan membersihkan harta seseorang daripada bercampur dengan harta lain,
iaitu harta yang tidak halal. Harta yang dimiliki oleh seseorang harus
dikeluarkan zakat apabila cukup nisab dan genap haulnya. Zakat yang dikeluarkan
akan diberikan kepada orang yang berhak menerimanya. Selagi zakat tidak
dikeluarkan, maka hak orang lain masih bercampur dalam harta tersebut. Jika
harta ini dibelanjakan, bermakna hak orang lain juga dibelanjakan. Pengeluaran
zakat dapat mengelakkan penggunaan harta dan hak orang lain.
Pelaksanaan
zakat pada zaman Bani Abbasiyah juga telah membawa kepada perkembangan ekonomi
dan intelektual. Orang yang beriman akan berusaha untuk mengeluarkan zakat bagi
memperoleh ganjaran daripada Allah SWT. Zakat ini digunakan oleh kerajaan untuk menyediakan
kemudahan-kemudahan asas bagi mendorong pembangunan ekonomi. Pada zaman ini juga
berlaku perkembangan intelektual yang pesat. Golongan cerdik pandai yang pernah
mendapat zakat telah memanfaatkannya dengan sebaik-baik yang boleh. Hal ini
menyebabkan kota Baghdad muncul sebagai pusat keilmuan.
Kesimpulannya,
zakat yang merupakan satu kewajipan menjadi sumber pendapatan yang penting pada
zaman Kerajaan Bani Abbasiyah. Bantuan yang diberikan kepada golongan yang
kurang bernasib baik dilihat sebagai usaha pemerintah untuk menunaikan
tanggungjawab sosial demi kemakmuran Negara.
No comments:
Post a Comment