STRUKTUR
PEMERINTAHAN ISLAM DI MADINAH
Perjanjian
Aqabah Kedua dimeterai pada tahun 622 M. Perjanjian ini dimeterai setelah Nabi
Muhammad SAW menerima perintah Allah SWT supaya berhijrah ke Yathrib (Madinah).
Perpindahan ini diikuti oleh orang Islam Makkah yang terdiri daripada suku kaum
Quraisy. Perpindahan ini membawa pengertian yang besar kepada sejarah
perkembangan Islam serta kemunculan Madinah sebagai sebuah kerajaan yang teguh.
Kerajaan Islam Madinah meletakkan Nabi Muhammad SAW bukan sahaja sebagai nabi
dan rasul tetapi ketua bagi setiap bidang termasuk ketua agama Islam.
Penduduk
di Madinah terbahagi kepada tiga golongan iaitu Muhajirin, Ansar dan Yahudi. Golongan Muhajirin dan Ansar
dapat mengikut pemerintahan kerajaan Madinah kerana mereka merupakan penganut
agama Islam tetapi golongan Yahudi tidak dapat memberikan kerjasama kerana
perbezaan agama dan ideologi. Nabi Muhammad SAW perlu melakukan sesuatu untuk
menjadikan penduduk Madinah bersatu padu. Beliau menjalankan pemerintahan Islam
yang berteraskan wahyu Allah SWT. Wahyu (al-Quran) menggariskan konsep,
prinsip, dasar, ciri, batas dan ruang lingkup mengenai pemerintahan serta hak
dan tanggungjawab rakyat.
Pemerintahan
jenis kedua merupakan konsep musyawarah dengan para sahabat dan menggubal
sebuah perlembagaan yang dikenali sebagai Piagam Madinah (Sahifah Madinah).
Mengikut Haji Dasuki Ahmad, tindakan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW
tidak pernah dilakukan oleh mana-mana nabi dan rasul sebelumnya. Terdapat
beberapa dasar pemerintahan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Pertama,
pemerintahan ditegakkan atas dasar keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Kedua, hak pemerintahan yang mutlak ialah Allah SWT dan manusia hanya sebagai
pemegang amanah sahaja.
Ketiga
pula, ketua negara ialah pemegang amanah Allah SWT yang tertinggi dan rakyat
diwajibkan memberi kesetiaan. Keempat, ciri utama pemerintahan ialah
pelaksanaan syura berdasarkan garis yang ditetapkan oleh wahyu. Seterusnya,
pemerintah sedaya upaya melaksanakan syariah Islamiah secara mutlak dan
mengamalkan akhlak yang mulia mengikut wahyu. Yang terakhir, pemerintah juga
bertanggungjawab melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar secara serentak.
Nabi
Muhammad SAW mempunyai ciri-ciri tertentu untuk memerintah. Pertama,
pemerintahannya mesti sederhana dan ringkas. Kedua, Nabi Muhammad SAW sebagai
ketua Negara. Ketiga, Nabi Muhammad SAW mengetuai kuasa eksekutif dan
ketenteraan. Keempat, terdapat beberapa jawatan yang diwujudkan seperti
setiausaha, gabenor, kadi, penulis, penterjemah serta pekerja. Kelima, mereka
yang dilantik menerimanya dengan sukarela dan tidak menerima sebarang upah.
Kesimpulannya,
semasa memerintah, Nabi Muhammad SAW menjalankan pemerintahan dengan
berteraskan 21 surah iaitu wahyu yang diturunkan Allah SWT di Madinah yang
menitikberatkan soal kenegaraan, undang-undang dan ilmu pengetahuan yang
merangkumi kehidupan manusia dan beriman kepada Allah SWT. Di samping itu,
baginda turut menggunakan 93 surah yang diturunkan di kota Makkah sebagai
panduan untuk baginda dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang ketua negara
dan rasul.
No comments:
Post a Comment