KAIN TENUNAN “MADE-HAND
ORIGINAL”
TEKAT (PERAK)
Seni tekat dihasilkan
dengan cara menyulam benang emas atau perak ke atas kain dasar jenis baldu.
Teknik tekat-menekat juga disebut ‘sulaman timbul’ atau ‘suji timbul’. Motif
tumbuh-tumbuhan dan geometri sering digunakan dalam menghasilkan tekat. Ia
digunakan sebagai kelengkapan perkahwinan, peminangan, istiadat dan upacara
tertentu.
PUA KUMBU (SARAWAK)
Tenunan kain ikat
juga dikenali sebagai tenunan kain pua. Ia merupakan hasil warisan tradisional
wanita Iban di Sarawak. Antara motif yang digunakan adalah motif Engkeramba,
flora dan fauna. Dahulunya digunakan untuk adat istana, kini telah diubahsuai
antaranya menjadi hiasan dinding dan alas meja.
SONGKET (TERENGGANU)
Kain Songket adalah
hasil daripada tenunan benang sutera atau benang kapas yang ditenun
bersama-sama dengan benang emas atau perak. Ia terkenal di Malaysia sejak abad
ke 15. Motif yang biasa digunakan adalah motif pucuk rebung, tapak manggis dan
labi ayam.
Kain Tenun Pahang
merupakan sejenis kain tenunan benang sutera yang popular dan masyhur di negeri
Pahang. Ia juga dikenali sebagai ‘Kain Tenun Pahang Di Raja’. Corak petak,
jaluran dan penggunaan ruang sering dititikberatkan dalam menghasilkan kain
Tenun Pahang.
BATIK LUKIS (KELANTAN)
Batik Lukis bukan
sahaja sangat popular dalam kalangan masyarakat Malaysia malahan juga terkenal
di peringkat antarabangsa. Ianya dilukis tangan secara bebas mengikut
kreativiti pelukis. Pelbagai jenis kain digunakan termasuk kain kapas, sutera,
rayon dan voile. Motif yang sering digunakan adalah motif tumbuh-tumbuhan serta
corak geomatrik.
Popular dalam
kalangan masyarakat peranakan Cina (Baba dan Nyonya) di Melaka. Kebaya Nyonya
adalah gabungan dua budaya iaitu kaum Cina dan Melayu. Ianya dipadankan dengan
kain sarong batik dan sering dipakai ke majlis keramaian dan perkahwinan.
KELINGKAM (SARAWAK)
Kelingkam merupakan
sejenis sulaman yang menggunakan benang emas, satu lagi warisan yang indah dan
unik hasil sulaman Negeri Sarawak. Dikenali juga sebagai kain layah,
penggunaannya sebagai pelengkap pakaian pengantin. Motif geometri, segi tiga,
segi empat dan yang bersesuaian dengannya sering digunakan sebagai pembangkit
seri dalam menghasilkan kain kelingkam.
Songket Bunga Tabur
banyak memaparkan corak dan motif tumbuh-tumbuhan, motif alam dan lain-lain.
Kini, amat popular dipakai ke majlis rasmi dan sering dijadikan pakaian
pengantin.
Jaket yang dipenuhi
dengan sulaman manik yang berbagai warna ini adalah antara hasil kerja
masyarakat peribumi seperti kaum Kenyah, Kayan dan Iban di Sarawak. Ia biasa
dijadikan barang hantaran perkahwinan, perhiasan diri dan barang-barang yang
digunakan untuk tujuan pengebumian.
BATIK CAP (TERENGGANU)
Blok yang diperbuat
dari tembaga dicelupkan terlebih dahulu dalam pewarna. Ia kemudiannya
ditekapkan di atas kain dan dilakukan secara berulang-ulang mengikut susunan.
Unsur flora dan fauna, abstrak, organik dan corak-corak lain merupakan motif
yang kerap diadaptasi dalam menghasilkan Batik Cap.
KAIN DASTAR (SABAH)
Motif reka corak kain
dastar banyak berunsurkan kehidupan dan kebudayaan masyarakat di Sabah
terutamanya kaun Bajau dan Illamum. Warna hitam adalah pilihan untuk warna
dasar kain dastar. Manakala reka coraknya pula berwarna merah, jingga, kuning,
hijau dan putih, kadang-kadang benang emas atau seumpamanya juga digunakan bagi
menyerikan lagi reka corak yang ditenun.
Tenunan kain Limar
dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu tenun kain kapas, benang sutera dan
songket. Motif kain Limar berbeza mengikut jenis kain. Antaranya ialah motif
pohon bunga bersayap, kepala pucuk rebung dan bunga renik patola.
No comments:
Post a Comment