ETIKA
YANG DIAMALKAN OLEH NABI MUHAMMAD SAW
KETIKA MENGHADAPI PEPERANGAN
KETIKA MENGHADAPI PEPERANGAN
Islam tidak menggalakkan
peperangan, tetapi Nabi Muhammad SAW terpaksa menghadapi pelbagai penentangan
dalam usaha baginda untuk mengembangkan agama Islam. Peperangan terpaksa dilakukan
untuk mempertahankan kesucian agama, mempertahankan maruah, menjaga keamanan
dan menegakkan agama Islam. Peperangan pada zaman Rasulullah SAW dibahagikan
kepada dua iaitu Perang Ghazwah dan Perang Sarriyah. Perang Ghazwah disertai
oleh Nabi Muhammad SAW yang membawa kepada pertempuran seperti Perang Badar,
Perang Uhud dan Perang Khandak. Dalam peperangan ini, Nabi Muhammad SAW telah
memperkenalkan etika peperangan yang berkonsepkan akidah Islam. Perang Sarriyah
pula ialah peperangan yang tidak disertai oleh baginda. Etika peperangan dapat
dibahagikan kepada sebelum, semasa dan selepas peperangan.
Sebelum peperangan berlaku,
tentera Islam perlu menawarkan perdamaian kepada pihak musuh, sama ada untuk
memeluk agama Islam atau membayar jizyah sebagai simbol naungan dan kepatuhan
bermula. Seandainya pihak musuh berkeras dan mahu memulakan serangan ke atas
orang Islam, maka berlakulah peperangan.
Semasa peperangan, beberapa
etika harus dipraktikkan. Tentera Islam dilarang memerangi golongan yang lemah seperti
kaum wanita, kanak-kanak, orang cacat, orang yang menyerah kalah dan orang tua.
Namun demikian, jika golongan tersebut mencetuskan atau menggerakkan perang,
maka tentera Islam boleh bertindak balas dengan tindakan yang sewajarnya.
Semasa peperangan berlaku,
tentera Islam juga dilarang merosakkan harta dan kemudahan awam. Mereka tidak
dibenarkan memusnahkan rumah-rumah, kawasan pertanian dan rumah ibadat kerana
semua itu melibatkan kepentingan orang awam dan juga merupakan satu pembaziran.
Satu lagi etika yang
diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW semasa perang ialah kepatuhan kepada ketua.
Semua anggota tentera wajib akur kepada arahan pemimpin atau ketua. Etika ini
wajib diamalkan demi mengelakkan perpecahan atau berlakunya sesuatu yang tidak
diingini. Hal ini dapat dilihat semasa Perang Uhud. Tentera Islam mengalami
kekalahan kerana mereka tidak mematuhi arahan pemimpin dan mementingkan tujuan
lain seperti harta benda dan bekalan makanan.
Peperangan haruslah
dihentikan sekiranya pihak musuh ingin berdamai. Etika ini diamalkan oleh Nabi
Muhammad SAW semasa baginda dan tentera Islam bersedia untuk menyerang kota
Makkah. Penduduk Arab Makkah ingin berdamai dan Perjanjian Hudaibiyah
ditandatangani. Perjanjian ini membawa kepada pembukaan kota Makkah kepada
orang Islam. Tentera Islam juga wajib mematuhi segala perjanjian yang telah
dipersetujui. Mereka juga perlu memberikan layanan yang adil kepada musuh yang
kalah atau ditawan seperti memberikan pengampunan.
Sifat adil juga merupakan
salah satu etika peperangan. Sifat ini sebati dengan Nabi Muhammad SAW. Baginda
sentiasa berlaku adil kepada semua orang tidak kira kawan atau lawan. Keadilan
terhadap kawan diperlihatkan apabila baginda membahagikan harta rampasan perang
secara sama rata kepada tentera yang menyertai perang tersebut. Keadilan
terhadap lawan pula ditunjukkan apabila memberikan layanan yang baik dan tidak
melakukan pencerobohan.
Etika peperangan yang
dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW membawa kejayaan yang besar kepada umat
Islam. Asas kekuatan tentera Islam ialah kepimpinan Nabi Muhammad SAW. Sifat
kepahlawanan baginda dicontohi oleh pemimpin-pemimpin Islam yang lain.
No comments:
Post a Comment