NAUNGAN
MELALUI PEMBAYARAN JIZYAH PADA ZAMAN PEMERINTAHAN KHULAFA’ AL-RASYIDIN
Jizyah
merupakan perkataan Arab yang membawa maksud ganti rugi atau balasan terhadap
kebaikan atau keburukan. Jizyah dianggap sebagai sesuatu pemberian ufti oleh
seorang individu atau negara bukan Islam kepada kerajaan Islam yang memerintah.
Jizyah juga ditakrifkan sebagai cukai politik yang dikenakan ke atas golongan
kafir zimmi yang menerima perlindungan nyawa dan harta benda daripada
pemerintah Islam. Orang bukan Islam yang membayar jizyah akan diberi hak yang
sama seperti orang Islam dan akan mendapat kebebasan beragama. Jizyah bukan
satu bentuk denda tetapi merupakan ganjaran ke atas penat lelah kerajaan Islam
yang melindungi mereka. Pembayaran jizyah oleh kerajaan bukan Islam merupakan
simbol naungan di bawah kerajaan Islam.
Naungan
melalui pembayaran jizyah boleh dikategorikan kepada dua iaitu jizyah secara
baik dan jizyah secara paksaan. Jizyah secara baik ialah pembayaran atas dasar
kerelaan atau persetujuan antara orang bukan Islam dengan pemerintah Islam.
Jizyah secara paksaan pula ialah kadar pembayaran yang ditentukan oleh
pemerintah Islam apabila ada hubungan antara golongan zimmi dengan pemerintah
Islam. Kesanggupan berada di bawah naungan kerajaan Islam dengan membayar
jizyah menggambarkan kekuatan kerajaan Islam Madinah.
Pelaksanaan
jizyah dijalankan secara meluas pada zaman pemerintahan Khalifah al-Rasyidin.
Keadaan ini merupakan susulan kejayaan ekspedisi dakwah dan ketenteraan pada
tempoh masa itu. Semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar, beliau akan memberikan
tiga pilihan kepada Iraq dan Syria iaitu untuk memeluk Islam, diserang atau
membayar jizyah. Khalifah Abu Bakar berjaya mengalahkan beberapa kawasan
seperti Iraq dan Syria dan pemerintah di kawasan tersebut bersetuju untuk
membayar jizyah sebanyak 19 ribu dirham kepada kerajaan Islam. Kerajaan
al-Anbar dan ‘Ain al-Tamar juga sanggup bernaung di bawah kerajaan Islam
apabila ditawan oleh panglima Khalid Al-Walid. Penduduk di wilayah-wilayah
tersebut rela membayar jizyah.
Pada
zaman Khalifah Umar al-Khattab, banyak lagi kawasan yang rela bernaung di bawah
kerajaan Islam Madinah. Untuk melicinkan kutipan jizyah, Khalifah Umar telah
mengarahkan gabenor-gabenor wilayah untuk menjalankan tugas ini dengan sempurna.
Penduduk Mesir sanggup bernaung di bawah kerajaan Islam apabila Amru bin al-As berjaya menewaskan penjajah Rom di Mesir. Pemimpin Baitulmuqaddis sanggup
membayar jizyah apabila menandatangani perjanjian damai dengan Khalifah Umar.
Kerajaan Islam memberikan jaminan terhadap keselamatan nyawa dan harta benda di
samping kebebasan beragama serta amalan beribadat. Penduduk di Syam, Palestin
dan Jordan juga bersetuju untuk membayar jizyah selepas kejayaan tentera Islam
mengalahkan tentera Byzantine.
Tugasan
dan pungutan jizyah diteruskan oleh Khalifah Uthman bin Affan. Kawasan naungan
kerajaan Islam bertambah luas akibat perluasan kuasa yang dilakukan oleh
Khalifah Umar al-Khattab. Kejayaan ekspedisi ketenteraan menyebabkan
kawasan-kawasan seperti Tripoli, Nabah dan Qairawan menyatakan kesanggupan
untuk berada di bawah naungan kerajaan Islam melalui pembayaran jizyah.
Pada
zaman Khalifah Ali bin Abu Talib, pelaksanaan jizyah agak kabur. Hal ini
disebabkan keadaan negara yang tidak aman, berlaku pemberontakan dan perang
saudara seperti Perang Jamal dan Perang Siffin. Pendapatan melalui jizyah
berkurang kerana terdapat beberapa buah negeri yang tidak membayar jizyah dan
membebaskan diri daripada menjadi naungan kerajaan Islam.
Kesimpulannya,
pelaksanaan jizyah bukan sahaja membuktikan kehebatan kerajaan Islam Madinah
tetapi pada masa yang sama dapat meningkatkan pendapatan negara. Sistem ini
diteruskan lagi pada zaman Khalifah Bani Umaiyah tetapi terdapat perbezaan dari
segi kutipannya.
No comments:
Post a Comment